Steaguri țări din Uniunea Europeană

Abordarea educaţiei rutiere şi campanii de educaţie în ţări din Uniunea Europeană

Ţările de Jos: „Zebra Seef”

În prezent, marca siguranţei rutiere Zebra Seef se adresează şcolilor primare, însă o abordare similară este în curs de elaborare pentru ciclul secundar şi pentru învăţământul special. Şcolile pot câştiga certificate şi o marcă lucrând la una din cele patru teme principale ale proiectului:

  1. Integrarea educaţiei pentru siguranţa rutieră în programa şcolară (de exemplu, profesori de siguranţă rutieră, evenimente specifice cum ar fi „săptămâna siguranţei în trafic”);
  2. Stimularea unui mediu şcolar sigur şi sănătos (de exemplu, accesul uşor către şcoală, modalităţi de transport nepoluante, rasteluri pentru biciclete, drumuri sigure către şcoală);
  3. Implicarea părinţilor (de exemplu, dezvoltarea unui sistem de informare pentru părinţi; patrule de asistenţă la traversare formate din părinţi);
  4. Realizarea de diferite cursuri practice şi proiecte.

Proiectul aduce un sprijin important prin faptul că oferă o structură organizatorică şi asistenţă profesionistă. Pentru toate temele există orientări, propuneri şi materiale sub diferite forme (cărţi, broşuri, filme, CD-ROM-uri).

Factorii implicaţi

Pe lângă personalul din şcoli, sunt implicaţi în acest proiect autorităţile municipale, factorii de politică locală, poliţia, organizaţiile privind siguranţa rutieră şi, în egală măsură, părinţii elevilor.

Există o comisie independentă care vizitează şcolile pentru a da sfaturi, a oferi asistenţă şi a gestiona procesul de certificare şi acordare a mărcii.

Franţa: Educaţia permanentă

Educaţia permanentă începe la grădiniţă şi se termină după obţinerea permisului de conducere, vizând acumularea progresivă a abilităţilor prin programe succesive adaptate vârstei biologice a „elevului”.

Aceasta are ca scop crearea de deprinderi pentru modalităţile de transport succesive folosite (mersul pe jos, cu bicicleta, cu bicicleta cu motor şi conducerea unui autovehicul), dezvoltând în cele din urmă atitudini şi comportamente pozitive din punctul de vedere al siguranţei rutiere pentru toţi participanţii la trafic.

În prezent se analizează introducerea unor noi etape, inclusiv continuarea formării pentru toţi conducătorii auto, cursuri speciale pentru a ajuta persoanele în vârstă să-şi menţină abilităţile de participanţi la trafic cât mai mult timp posibil şi asistenţă psihologică pentru victimele accidentelor.

Factorii implicaţi

Ministerul francez al Transporturilor coordonează educaţia permanentă şi răspunde de conţinutul său. În plus, în funcţie de stadiu, sunt implicate şi alte instituţii active: grădiniţele, şcolile primare şi secundare, şcolile de şoferi, firmele de asigurări, Ministerul de Interne şi Ministerul Apărării (Poliţia).

Belgia: Flash, un monolog tetral multimedia

„Flash” vizează accidentele în care sunt implicaţi tineri şi accidentele petrecute în nopţile de weekend.

„Flash” este un monolog multimedia interpretat în faţa tinerilor de peste 16 ani şi a adulţilor.

Un actor profesionist povesteşte despre un grup de prieteni, care ies împreună într-o seară de weekend. Însă ceea ce începe ca o seară de distracţie se termină ca o tragedie. Fragmentele de film, jocurile video şi muzica pop utilizate dau acestui monolog impresia de videoclip modern.

„Flash” sensibilizează tinerii folosind imagini şi un limbaj care le este familiar. Comunicarea este animată şi nu aduce a morală.

În timpul discuţiilor de după spectacol, se pot exprima experienţe şi emoţii personale, ceea ce sporeşte nivelul de realism. De aceea, „Flash” are un impact foarte bun în şcoli.

Monologul este de asemenea disponibil pe DVD.

Factorii implicaţi

Acest proiect a fost iniţiat de către o asociaţie non-profit a părinţilor ai căror copii au murit în accidente rutiere. „Flash” este interpretat la cerere, în şcoli şi în centre culturale începând cu anul 2002.

Letonia: Semnul luminii, campanie privind vizibilitatea pietonilor

Semnul luminii este o campanie naţională din Letonia care a vizat siguranţa pietonilor pe întuneric.

Campaniile au fost desfăşurate în 2004 şi 2005, în ultimele luni ale anului, când ziua este cea mai scurtă.

Campania a avut ca scop informarea pietonilor cu privire la riscurile mersului pe jos fără materiale reflectorizante pe timp de noapte sau pe înserat.

Sloganul campaniei a fost „Un pieton fără reflectorizante este un om mort!”. Campaniile au folosit tipuri de media foarte diverse. Panouri publicitare mari au fost instalate pe principalele şosele din jurul celor mai mari oraşe letone.

În urma acestei campanii a fost înfiinţat un fond public, care a organizat două acţiuni:

  • elevii mai multor şcoli din mediul rural au primit veste reflectorizante;
  • s-a organizat o colectă de haine călduroase în departamentele Crucii Roşii, unde li s-a adăugat material reflectorizant şi apoi au fost date familiilor sărace.

Factorii implicaţi

Fondul a fost înfiinţat cu sprijinul unor terţe părţi, cum ar fi şcolile, departamentele Crucii Roşii şi sponsorii. Costul materialelor reflectorizante a fost suportat de către pietoni şi, în parte, de către sponsorii campaniei (în special pentru copii şi pentru persoanele cu venituri mici). Cât este de eficientă şi care sunt costurile implicate de această practică? După două campanii Semnul luminii, proporţia medie a pietonilor care poartă materiale reflectorizante pe întuneric a crescut de la 4% la 20%.

FacebooktwitterFacebooktwitter

Lasă un răspuns