Maşinuţele cu pedale au fost şi sunt unele dintre cele mai îndrăgite jucării. Înainte să înveţe să meargă pe tricicletă, pe bicicletă, mai nou pe role sau pe placă, copii vor să aibă o maşinuţă cu pedale, să poată conduce, imitându-şi părinţii.
Povestea maşinuţelor cu pedale a început în anii 1890, când au început să circule şi primele automobile. Jucăria imita maşina reală şi la început nu erau dotate cu pedale ci doar cu un scaun, copilul împingând din picioare direct pe carosabil. Acest mod de deplasare s-a „reinventat”, în prezent existând multe variante de maşinuţe fără pedale.
Prin anii 1910 au apărut sistemele cu pârghii şi cu pedale, după care industria s-a dezvoltat serios la finele Primului Război Mondial.
Apogeul maşinuţelor cu pedale a fost în Statele Unite în perioada interbelică. Iniţial erau nişte jucării oferite în cataloagele Sears şi aveau acces la ele doar acei clienţi care locuiau în apropierea căilor ferate. Din simplul motiv că la acea vreme, trimiterea de colete mari era imposibilă pe calea şoselei şi cine voia o maşinuţa de oţel cu pedale trebuia să o ridice direct dintr-o gară, unde îi era livrată cu trenul.
Cele mai cunoscute fabrici specializate pe maşinuţe cu pedale erau în anii ’20 şi ’30 American National Automobiles of Toledo şi compania Steelcraft din Ohio.
Jucăriile americane ale acelor vremuri imitau maşinile reale care circulau pe sosea. Nu degeaba, majoritatea jucăriilor imitau vehicule cu aripi uriaşe, decapotabile, limuzine sau camioane precum cele comercializate de GMC, Ford, Dodge sau Chrysler.
De exemplu, o maşinuţă care copia un Chrysler Convertible avea o lungime de 110 centimetri şi costa la acea vreme 31,50 dolari (echivalentul a 440 dolari în ziua de azi).
După sfârşitul celui de-Al Doilea Război Mondial, în anii ’50, maşinuţele cu pedale au cunoscut o noua etapă. Acum erau mai evoluate şi aveau tracţiune cu lanţ, ca o bicicleta. În plus, producătorii mari de vehicule, precum Ford, Chevrolet, Pontiac sau Dodge ofereau propriile maşinuţe în reprezentantele lor. Unii producători privaţi au început să ofere publicului modele din ce în ce mai complexe, care aveau claxon funcţional, lumini şi chiar ştergătoare mobile pentru parbriz.
România nu are o istorie bogată în domeniul maşinuţelor cu pedale.
Se pare că singura maşinuţă cu pedale fabricată în România este o maşină care imita un vehicul de teren american Jeep Willys. Aceasta era mai mică şi era construită în uzina care făcea cărucioare pentru copii şi jucării.