În anii 30 primele vehicule care aveau centuri de siguranţă au fost avioanele. Prima centură de siguranţă ca dotare standard a unui vehicul auto a fost la o maşină Ford modelul anului 1956. Aceste centuri de siguranţă au fost numite centuri de siguranţă autocrat şi au fost brevetate de fraţii Kenneth şi Bob Ligon.
Centura de siguranţă în 3 puncte a fost inventată în anul 1959 de inginerul suedez Nils Bohlin. Nils Bohlin a introdus centurile de siguranţă în trei puncte la producţia de serie a modelului Volvo PV544.
Probabil există puţini oameni în lume care au salvat tot atâtea vieţi ca şi inginerul Nils Bohlin de la Volvo.
De atunci, se estimează că mai bine de un milion de vieţi au fost salvate deoarece Volvo Cars a renunţat la drepturile sale de brevetare, aşa încât toţi constructorii de maşini să poată beneficia de această invenţie.
Neutilizarea centurii de siguranţă este cea de-a doua cauză de deces în accidentele rutiere, după viteza excesivă şi înaintea condusului în stare de ebrietate. (Sursa)
Potrivit unui studiu privind siguranţa rutieră realizat de Uniunea Europeană, aplicarea unor măsuri care să sporească gradul de utilizare a centurii de siguranţă ar putea salva, în fiecare an, până la 7 300 de vieţi pe şoselele din UE. (Sursa)
Începând cu anul 2006, în toate ţările membre UE, portul centurii de siguranţă este obligatoriu, şoferii fiind obligaţi să folosească centura de siguranţă, la fel şi pasagerii unui vehicul, indiferent de locul pe care îl ocupă.